Coronaproof de akoestiek verbeteren

Nu de piek in besmettingen voorlopig achter de rug lijkt, kijken we voorzichtig weer vooruit. Hoe straks verder op kantoor? Hoe richten we ons kantoor opnieuw in?

Om dit probleem op te lossen kijken veel partijen naar plexiglas. Dit is een hard product met als gevolg: een slechte akoestiek. Daarom adviseren wij: kijk zowel naar de akoestiek als naar een oplossing voor Corona. Ook wij gebruiken plexiglas echter alleen in combinatie met akoestische producten. Wij bieden het volgende:

  • Gratis advies op maat waarin we corona en akoestiek combineren
  • Schermen en andere oplossingen die passen binnen uw interieur
  • Advies, levering en montage

Lees ook onze andere pagina's met anti-Corona advies voor de werkplek:

Corona en akoestiek

coronaproof akoestische werkplek

Wat verandert er?

In het nieuwe anderhalve meter kantoor veranderen een aantal zaken m.b.t. indeling van werkplekken en mogelijk zones. Een aantal uitdagingen:

  • Ruimte; het is niet altijd mogelijk of praktisch anderhalve meter afstand aan te houden tussen werkplekken
  • Gedrag; voor optimale rust op kantoor adviseren we niet over afstand te communiceren en naar het bureau van je collega toe te lopen. Hoe zal dat gaan als we afstand moeten houden?
  • Looprichting; hoe is het te voorkomen dat ik per ongeluk te dicht op iemands werkplek sta. Hoe voorkom ik dat ik iemand tegen het lijf loop?
  • Prettige werkplekken; overal 2 meter hoge (plexiglas) wanden tussen plaatsen draagt niet bij aan een prettige werkomgeving en akoestiek.
  • Vergaderruimten; voor een goed en gestructureerd overleg gaan we idealiter in een vergaderruimte zitten. In het anderhalve meter kantoor kunnen (kleine) vergaderruimten niet meer goed benut worden.

Er zijn in korte tijd al tal van oplossingen bedacht: van signing op de grond tot plexiglas op elk bureau. Ook wordt er geroepen om terug te gaan naar ieder een eigen kantoor. Maar hoe past dit binnen de vierkante meters van een kantoor? Zijn er geen betere en mooiere alternatieven? Alternatieven die tevens bijdragen aan een goede akoestiek en ook na Corona bruikbaar zijn?

Wij zeggen: investeer in de akoestiek. In deze blog leggen we uit waarom. We geven een aantal oplossingen en situaties voor een nieuw in te richten ‘anderhalve meter kantoor’.

Afstand houden in het sociale kantoor

Afstand houden van elkaar (naast hygiëne) wordt de uitdaging voor kantoren. Vergaderkamers worden anders gebruikt. Looproutes veranderen om te voorkomen dat je iemand tegen het lijf loopt.

Het aantal werkplekken en de vierkante meters komen onder druk te staan. Bureau’s mogen niet te dicht op elkaar staan. Zelfs met een bureau van 160cm breed vormt dit een probleem. Zelfs wanneer bureaus iets uit elkaar staan heb je nauwelijks bewegingsvrijheid achter je bureau. Met je stoel iets naar links of rechts schuiven is dan niet mogelijk. (zie onderstaande figuur).

 

anti-corona werkplek verbeteren

In veel gevallen zijn er dus maatregelen nodig om een en ander corona-proof te maken. Een maatregel kan zijn om een deel van de organisatie thuis te laten werken. Dit betekent dat organisatie duidelijke afspraken moeten maken wie en op welke dag er naar kantoor mag komen.

De introductie van verplichte thuiswerkdagen kan ‘de schaarste’ van vierkante meters die ontstaat compenseren. Thuiswerken wordt eerder regel dan uitzondering en hier ligt een deel van de oplossing voor het besparen van vierkante meters.

Echter, niet elk beroep is echter geschikt om vanuit huis uit te voeren. ook blijkt uit diverse studies dat thuiswerken niet altijd even efficient is. Zeker niet in tijden waarbij hele gezinnen thuiszitten en zorgen voor afleiding van de werkzaamheden bij werkende huisgenoten.

Vierkante meters kunnen niet zomaar worden ingeleverd. Bovendien vervult het kantoor een sociale en gemeenschapsfunctie. Het is de identiteit van een organisatie, een plek waar mensen zich thuis moeten voelen. Een plek waar je veel creativiteit opdoet. En waar je dat met andere kan delen en bekritiseren om tot nog betere ideeën te komen. De sociale functie van het kantoor wordt daarmee nog belangrijker.

We moeten juist in deze tijd toe naar een inrichting met slimme oplossingen. Met ‘social distancing’ in acht nemend. Investeer in faciliteiten om prettig en gezond te werken, juist nu. Inleveren op vierkante meters is niet nodig. En dat kan op een effectieve, mooie en duurzame manier zonder dat dit ten koste gaat van de akoestiek.

Gratis advies

EASY Noise Control adviseert, levert en monteert corona-proof akoestische oplossingen. Graag maken we op basis van plattegronden van uw organisatie een gratis advies op maat. Neem contact op voor meer informatie!

Enkele veelvoorkomende situaties hebben we reeds uitgewerkt in enkele cases.

Lees ook onze andere pagina's met anti-Corona advies voor de werkplek:

specialist

Vraag advies aan

Wanneer u meer inzicht wilt in de huidige akoestische situatie, kunt u een meting op locatie aanvragen. Op basis van deze meting geven wij een praktisch en doelgericht advies.

icon Advies over geluidsreductie
icon Metingen van galmproblemen
icon Advies over akoestische materialen

Stuur vrijblijvend een aanvraag